Vijf struikelblokken in de communicatie.

 struikelblok

Struikelblokken stoppen de communicatie waardoor er niets wordt opgelost en ’t probleem  er alleen maar groter van wordt.

De vijf struikelblokken die ik hieronder ga noemen hebben twee dingen gemeen en dat is dat ze laten horen dat ik het probleem niet accepteerde en wel oplossingen ging aandragen. Ik wil mijn kinderen helpen met alles wat ik in mijn vermogen heb. Ik wil ze een zetje in de goede richting geven en vind het moeilijk om toe te kijken als zij met iets worstelen.  Het probleem van mijn kind moet zo snel mogelijk de wereld uit.

Juist het gevoel dat het probleem zo snel  mogelijk opgelost moet worden maakt de valkuil om zelf met oplossingen aan te komen onontkoombaar. Ik reageer al voordat het probleem helemaal duidelijk is. Te snel voor mij maar zeker voor mijn kind.

Ik geef je vijf voorbeelden van valkuilen waar ik in getrapt ben naar aanleiding van een voorbeeld: Mijn dochter zit op de basisschool en heeft de opdracht een spreekbeurt voor te bereiden.
In het begin van het schooljaar wordt een planning gemaakt, hiervan wordt een lijstje gemaakt en dit wordt naast de deur van het klaslokaal opgehangen zodat iedereen het kan gebruiken als reminder. Ook voor mij dus, op deze school mogen ouders tot in de klas komen, want ik zie dat de datum nadert en mijn kind is nog niet in actie.

Ik besluit om haar eens te vragen hoever ze al is met de voorbereidingen voor de spreekbeurt.
Ze vindt het lastig om een onderwerp te bedenken en echt aan de gang te gaan.
….en dan gaat mijn moederbrein aan de gang. ‘ik moet deze moeilijkheid zo snel mogelijk van die tere kinderschoudertjes afhalen’

1. Ik ga haar adviseren hoe ze het aan moet pakken en draag daarbij oplossingen aan.
‘als ik jou was, zou ik….’, ‘Waarom probeer je niet…..’, ’ik stel voor dat je……’
2.Omdat ik niet het gevoel had dat de informatie ergens landde ging ik door,
En probeerde haar te overreden met logica en mijn woorden werden belerend.
    ‘Het is gewoon zo dat je……’, ‘De feiten zijn dat je……’, ‘Je hebt het mis want….’
3. Toen ze niet in actie kwam ging ik preken en moraliseren.
‘Je hoort op jouw leeftijd dit……’, ‘Je bent toch wel verplicht……’
4. En nog een tandje erbij, bevelen of commanderen.
‘Je moet …….’, ‘Je zult anders……’
5. Tot slot nog een poging om het via een andere kant aan te vliegen, waarschuwen en
dreigen. ‘Je kunt het maar beter gaan doen, anders….’ Als je het niet doet, dan…..’

Herken je je iets van de genoemde valkuilen?onderstroom

 Op zichzelf niet rampzalig …..zou je denken. Laat ik je een tipje van de sluier oplichten van hetgeen er, niet direct zichtbaar, gebeurde bij mijn kind.                                                                                     Bij al deze berichten is er een ‘onderstroom’ die je als ouder maar beter kunt weten want de reactie van je kind kan daarop gebaseerd zijn.

1.  Het nodigt uit tot ‘uitproberen of testen’
2. Kan angst, verzet of onderdanig gedrag veroorzaken.
3. Geeft aanleiding tot opstandig gedrag en wraakgevoelens of opstandigheid.
4. Kan gevoel van verplichting of schuld veroorzaken.

5. Geeft aanleiding tot dwarsliggen en verdedigen van eigen mening.
6. Geeft blijk van weinig vertrouwen in het verantwoordelijkheidsgevoel van het kind.
7. Alsof het kind geen oplossing voor eigen probleem kan vinden.
8. Kan afhankelijkheid of verzet veroorzaken.
9. Weerhoudt het kind ervan een probleem te onderzoeken en verschillende oplossingen uit te proberen.
10. Maakt dat het kind zich af kan sluiten en niet meer wil luisteren.
11. Kan tot gevolg hebben dat je kind zich minderwaardig en dom voelt.

Als ik het zo op een rijtje zet klinkt het wel heftig en dat is het ook.

Maar een ding heb ik wel ervaren. Op het moment dat ik de communicatie over een andere boeg gooide ging mijn dochter daar in mee. Ik deed een ‘stapje terug’ in het oplossen van het probleem en zij deed een ‘stapje vooruit’ in het uitproberen welke oplossing bij haar paste.

Ik heb ervaren dat we als ouder elke dag een tweede kans om de communicatie duidelijker en meer passend te maken.

Ik ben benieuwd of je ‘struikelblokken’ herkent die ik hierboven genoemd heb en wat jouw ervaring daarbij is. Wil je die met mij of andere ouders delen? Er is een commentaarblok hieronder.jouw grootste valkuil

Vind je de informatie waardevol, deel dit blog dan via twitter, facebook of linkedin met andere ouders.

Voor meer rust, harmonie en plezier in het gezin.

Maria

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Speak Your Mind

*